Młodzi ludzie z Polski i Ukrainy, pragnący rozwijać swoje umiejętności filmowe spotkali się w stolicy Warmii i Mazur, aby wziąć udział w tygodniowych warsztatach, podczas których stworzyli autorskie reklamy społeczne. Ich uniwersalne przesłanie chwyta za serce.
Program tegorocznych warsztatów był wyjątkowo intensywny. W zaledwie kilka dni młodzi adepci sztuki filmowej mieli za zadanie stworzyć scenariusze i koncepcje krótkich reklam społecznych, które następnie samodzielnie wyreżyserowali i zmontowali. Tematy, którym poświęcone były ich produkcje to wielokulturowość, relacje sąsiedzkie oraz narodowe tradycje i obyczaje. Motywem przewodnim projektu było wspólne odkrywanie podobieństw i różnic kulturowych Polski i Ukrainy.
Uczestnicy pracowali pod okiem doświadczonych filmowców i edukatorów: Marka Pawlikowskiego – realizatora filmowego, koordynatora programów edukacji filmowej w Stowarzyszeniu FILMFORUM, Aliny Lytvynenko i Oleksija Severyna – edukatorów filmowych z ukraińskiego Stowarzyszenia CINEMAHALL oraz Karima Kourani – filmoznawcy, wykładowcy, realizatora filmowego, wiceprzewodniczącego francuskiego stowarzyszenia KINOGRAPHE.
Pierwszego dnia warsztatów uczestnicy poznali szczegółowy harmonogram czekających ich zajęć. Przeszli także krótkie szkolenie dotyczące zasad bezpieczeństwa podczas realizacji projektów w czasie pandemii Covid-19. Następnie wzięli udział w wykładzie poświęconym wspólnym wątkom w kulturze oraz historii Polski i Ukrainy, a także w warsztatach dotyczących pracy nad scenariuszem filmowych reklam społecznych.
Drugi dzień obfitował w praktyczną wiedzę, warsztaty rozpoczęły się od zapoznania się z zasadami obsługi sprzętu do rejestracji obrazu i dźwięku. Wielu uczestników mogło po raz pierwszy wziąć do ręki kamerę i zrealizować własny materiał.
Po praktycznych ćwiczeniach ze sprzętem filmowym przyszedł czas na przygotowanie młodych ludzi do tworzenia scenariuszy filmowych. Karim Kourani dzielił się z warszatatowiczami swoją wiedzą i doświadczeniem, związanym z realizacją kampanii społecznych i zasad tworzenia scenariuszy do filmów reklamowych. Następnie uczestnicy podzieleni na grupy pracowali nad stworzeniem własnych scenariuszy.
Kolejne dni warsztatów były dla młodych filmowców z Polski i Ukrainy bardzo pracowite. Na podstawie stworzonych w grupach scenariuszy, zrealizowali krótkie formy filmowe, poświęcone międzysąsiedzkiej współpracy oraz kulturze i tradycji obu krajów. Zrealizowane filmy zostały zaprezentowane 9 października 2021 roku podczas uroczystego finału programów edukacji filmowej, który odbył się w Olsztynie, w przestrzeniach Multikina Olsztyn.
W etiudzie „Normalność” młodzi twórcy poruszyli wiele uniwersalnych problemów współczesnego świata. Brak solidarności, brak szacunku dla odmienności drugiego człowieka to wyzwania, z którymi mierzą się obywatele wszystkich krajów. Autorzy w poruszający sposób mówili czym jest dla nich normalność i jakie kroki należy ich zdaniem podjąć, aby ją osiągnąć.
„Problems” to reklama społeczna utrzymana w konwencji thrillera. Główny bohater jest bombardowany mnóstwem negatywnych informacji z zewnątrz, od których za wszelką cenę chce się odciąć. W pewnym momencie atakują go one z wielką siłą, co ma pokazać że ucieczka od problemów współczesnego świata (degradacji środowiska, eskalującej przemocy) jest najgorszym rozwiązaniem.
Autorzy trzeciej etiudy stworzonej podczas „Polsko-Ukraińskich Warsztatów Filmowych” w Olsztynie poruszyli ważny temat braku serdeczności i empatii w codziennych relacjach międzyludzkich. Przytłoczeni obowiązkami, zestresowani i samotni, rzadko zwracamy uwagę na drugiego człowieka. Tymczasem, jak wskazują młodzi twórcy, drobny gest i uśmiech potrafią zmienić czyjś dzień na lepsze.
***
Organizatorem Polsko-Ukraińskich Warsztatów Filmowych w Olsztynie jest Stowarzyszenie FILMFORUM.
Warsztaty współorganizuje CinemaHall.
Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Polsko-Ukraińska Wymiana Młodzieży 2021”.